מי זכאי לערך בויקיפדיה ?
ויקיפדיה, אנציקלופדיית האינטרנט החופשית, היא ללא ספק הבמה המרכזית ברשת לצרכי הנגשת מידע לקהל הגולשים הרחב במגוון רחב של תחומים ונושאים, כאשר הנגשת המידע נעשית באמצעות ערכים שונים אותם ניתן לכתוב ולערוך בכל רגע נתון. אחת מהסיבות המרכזיות ההופכות את ערכי ויקיפדיה למוצר תוכן מבוקש בקרב בעלי חברות, בעלי מקצועות חופשיים, אישים מוכרים וכדומה, היא העובדה שמנוע החיפוש של גוגל "תופס" את ויקיפדיה כאתר בר סמכא ולכן הוא מעניק לערכי ויקיפדיה השונים מקום גבוה בדירוג תוצאות החיפוש של מילים הקשורות לערך כזה או אחר. בנקודה זו, עולה השאלה: מי זכאי לקבלת ערך בויקיפדיה ובעמוד שלפניכם נרחיב בנושא ונבהיר לכם את התשובה.
מספר מילים על ויקיפדיה בעברית
ויקיפדיה העברית היא הגרסה העברית של ויקיפדיה, אשר הושקה ב-8 ביולי 2003. נכון להיום, קיימים קרוב ל-350 אלף ערכים בעברית בויקיפדיה, כאשר מספר העורכים הפעילים נכון להיום עומד על קרוב ל-3,400 איש. על אף דירוגה של ויקיפדיה בעברית במקום ה-37 בעולם במספר הערכים, היקף העריכות בממוצע לכל ערך הוא גבוה באופן משמעותי והוא מגיע ליותר מ-37 מיליון עריכות.
חשוב לדעת: לכל אדם יש את האפשרות והזכות להציע ערכים שונים לויקיפדיה ואף לערוך ערכים קיימים, כאשר כל ערך ו/או כל שינוי ועדכון של ערך קיים, כפוף לביקורת הגולשים ועורכי ויקיפדיה הפעילים, הרשאים אף לחסום ערכים מסוימים בפני עריכת שינויים נוספים.
אם כך, מי זכאי לערך?
על מנת להעניק לכם תשובה מלאה ומספקת לשאלה המרכזית של מאמר זה, נפתח ונציין שוויקיפדיה היא בראש ובראשונה אנציקלופדיית מידע לכל דבר ועניין וככזאת, כל ערך המיועד לוויקיפדיה, חייב להיות בעל חשיבות אנציקלופדית המבוססת בין היתר על עובדות, נתונים, אסמכתאות וכדומה, כאשר הערך עצמו צריך להיות כתוב וערוך בצורה תקינה ובהתאם למבנה הנדרש של הערכים השונים בוויקיפדיה. כמו כן, הערך חייב להיות מובן לכל אדם ולהכליל בתוכו את כל המידע הרלוונטי על נושא הערך עצמו ובכך לספק תשובות לכל אותן שאלות העשויות להעסיק את קהל הגולשים המתעניינים בנושא הערך.
עוד לפני שנעסוק בשאלה מי זכאי לערך בוויקיפדיה, נציין שכלל הערכים הנכללים בויקיפדיה בעברית או בכל שפה אחרת, נועדו בעיקר לצרכי הנגשת מידע תוך התבססות על עובדות ונתונים אותם ניתן להציג בפני ציבור הגולשים באמצעות קישורים שונים מתוך הערך עצמו.
כתיבה ועריכה של ערך בויקיפדיה יכולה להיעשות בין היתר לחברות מסחריות, למוצרים מסחריים מסוימים, לאישים מוכרים ומפורסמים בכל תחומי החיים (לרבות סלב וכוכבי רשת), לבעלי מקצועות חופשיים לממציאים בתחומים שונים ולמעשה לכל גוף או אדם שהערך שלהם הוא בעל חשיבות אנציקלופדית.
לפיכך, על מנת לבחון את נושא הערך עליו אתם רוצים לכתוב ואותו אתם רוצים להעלאות לוויקיפדיה, יש לבחון תחילה את חשיבות נושא הערך. במקביל, על מנת לעמוד בכל הסטנדרטים של וויקיפדיה, תדרשו לשאול את עצמכם את השאלות הבאות:
- האם מדובר בנושא בעל חשיבות לציבור הגולשים הרחב ובעל ערך לידע של הציבור הרחב
- האם קיים נושא מסוים לגבי האדם המסוים עליו אתם רוצים להעלאות את הערך שלגביו תוכלו להרחיב ולהפוך אותו לנושא העיקרי של הערך (לדוגמא: המצאה הרשומה על שמו של אותו אדם, סיפור גבורה של אותם אדם, פעילות התנדבותית ענפה אותה הוא מקיים וכדומה).
- האם עומדת באפשרותכם היכולת להסתמך על מקורות חיצוניים ברשת לצורך כתיבת הערך (סיקור תקשורתי באתרים מהימנים וכדומה)
שימו לב – רף החשיבות הוא אחד מאבני היסוד של וויקיפדיה ולכן אם נושא הערך שלכם אינו בעל חשיבות בהצגתו כמידע לקהל הגולשים, קרוב לוודאי שלא תינתן לכם האפשרות להוסיף את הערך.
איזה ערכים הם בעלי ערך לגולשים?
קהילת העורכים של וויקיפדיה בעברית או בכל שפה אחרת, היא זו שלמעשה קובעת איזה ערך ראוי שיופיע בוויקיפדיה ואיזה לא. מעבר לקריטריונים הבסיסיים הקשורים לאופן כתיבת הערך, על מנת להבטיח שהערך אותו אתם רוצים לפרסם אכן יופיע בוויקיפדיה, קיימת חשיבות רבה לכך שהערך יגלם בתוכו ערך מוסף לציבור הגולשים, בין אם זה במידע חדש המאיר זווית אחרת על המוצר, השירות, החברה, האישיות שעליה אתם מעוניינים לכתב את הערך ובין אם מדובר אומנם בנושא משני אך בעל חשיבות שהופך למעשה לנושא הערך המרכזי.
כך או אחרת, חשוב לציין שערכים שאינם מאוזנים ואובייקטיבים דינם להידחות על ידי קהילת העורכים של וויקיפדיה. לפיכך, קיימת חשיבות רבה להימנעות מוחלטת מכתיבת הערך כמידע תדמיתי, שיווקי ויחצ"ני ולהתייחס אל נושא הערך כנושא בעלת חשיבות אנציקלופדית המבוסס על עובדות הניתנות לאימות באמצעות אמסכתאות שונות הבאות לידי ביטוי בהפניית קישורים מתוך הערך עצמו.
למה לי ערך בוויקיפדיה בכלל?
קצב הגידול של מספר הערכים בוויקיפדיה העברית במהלך השנים האחרונות, מעיד יותר מכל דבר אחר על כך שיותר ויותר אנשים מבינים את הצורך בהעלאת ערך מטעמם, כאשר בין הסיבות המרכזיות לכך תוכלו למצוא:
- תרומה חשובה בתחום ה-SEO – ויקיפדיה הוא אחד מעשרת האתרים הפופולאריים ביותר בעולם, לכן, מנוע החיפוש של גוגל רואה בוויקיפדיה אתר בעל סמכות גבוהה. לפיכך, הופעת ערך בויקיפדיה נחשב למוצר SEO מבוקש מאוד ורבים מהאנשים העוסקים בתעשיית קידום האתרים שואפים לשלב ערך בויקיפדיה של אחד/אחת מהלקוחות שלהם.
- ניהול מוניטין ברשת – הופעת ערך בוויקיפדיה תורמת רבות לא רק לנושא הקידום האורגני בגוגל אלא גם לעניין ניהול המוניטין ברשת. כאשר אדם/גוף מסוים מופיע כערך בוויקיפדיה, הדבר נתפס בקרב הציבור הרחב כבעל חשיבות אנציקלופדית והדבר תורם רבות לצרכי מיתוג וכדומה.
- הגברת הנוכחת ברשת – כאחד מהאתרים הפופולאריים ביותר בישראל ובעולם, וויקיפדיה נהנית ממספר גדול של כניסות מדי יום, דבר העשוי להגביר בצורה משמעותית את הנוכחות הדיגיטלית של אותו אדם/גף שמטעמו נכתב הערך.
- וזאת לצד יתרונות נוספים הבאים לידי ביטוי מצעם הופעת ערך על שמכם בוויקיפדיה, כאשר להופעת ערך בוויקיפדיה ישנה חשיבות רבה בקרב הציבור הרחב וציבור גולשי הרשת בפרט.
ייעוץ מקצועי לבחינת זכאות לערך בויקיפדיה
אם גם אתם רוצים להבטיח את מקומכם כערך בעל חשיבות בוויקיפדיה, אנו ממליצים לכם לבחון את סיכויי הופעת הערך באמצעות אנשי מקצוע עוד בטרם ההתעסקות בכתיבת הערך. כיום, תוכלו ליהנות משירותי ייעוץ, הכוונה וכתיבה של ערכים בתשלום ולבחון מראש את סיכויי פרסום הערך ו/או דחייתו ובתוך כך לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם.
כמו כן, שירותי הייעוץ המקדים על ידי אנשי מקצוע העוסקים ומתמחים בכתיבת ערכים לוויקיפדיה, תאפשר לכם לבחון את נושאי הערך עצמו. לדוגמא: במקרים לא מבוטלים, נושא משני בחייכם האישיים/העסקיים וכו', עשוי להפוך לנושא בעל ערך וחשיבות לכתיבת ערך בוויקיפדיה ובאמצעותו להכליל ערך מטעמכם בוויקיפדיה.
רוצים לדעת אם אתם ראויים להופעה כ-ערך בוויקיפדיה? מעוניינים בשירותי ייעוץ, הכוונה וכתיבה מקצועית בוויקיפדיה? אנחנו כאן בשבילכם עם כל הידע, הניסיון והמקצועיות שלנו בתחום כבר למעלה מ-20 שנה. אנו מזמינים גם אתכם ליצור איתנו קשר וביחד ניצור ערך בעל חשיבות לציבור הגולשים הרחב.